trešdiena, 2014. gada 2. jūlijs

Līgatnes dzemdību nams 1948

Līgatnes slimnīcas vēstures līkloči. Līgatnes vārds jau 195 gadus ir savijies ar Līgatnes papīrfabriku. Visu, ko mēs šodien redzam Līgatnes pilsētā ir uzcēlusi Līgatnes papīrfabrika saviem strādājošiem gan darbam, gan atpūtai, gan veselībai. Sākot ar 1865.gadu ar Līgatni ir cieši saistīts tirgotāju Mencendorfu vārds. 1877. gadā par Līgatnes papīrfabrikas galveno direktoru – rīkotāju tika ievēlēts Vilhelms Mencendorfs – viens no Aleksandra Mencendorfa dēliem. Vilhelmam īpaši rūpēja strādājošo labklājība, ko viņš pierādīja ar neskaitāmiem paņēmieniem un kurš atrada īsto ceļu uz sapratni ar strādniekiem. Viens no šiem pasākumiem bija slimnīcas uzcelšana. 1892.gadā uzcēla ēkas 1. stāvu ar 11 vietām, bet 1897.gadā uzcēla slimnīcas otro stāvu, pavisam ar 26 gultām, tajā strādāja 1 ārsts, 1 feldšeris un 1 kopēja. Slimnīcu Vilhelms Mencendorfs kopā ar brāli uzbūvēja par pašu līdzekļiem, godinot mirušā tēva Aleksandra piemiņu; slimnīca tika apgādāta ar pilnu iekārtu, instrumentiem utt. un uzdāvināta Līgatnes papīrfabrikai bezmaksas lietošanai. Slimnīca atrodas Skolas (Krogus) kalnā. Līgatnes slimnīca darbojās līdz 1997.gadam, kad to slēdza un ēkā ierīkoja veco ļaužu pansionātu „Līgatne”, kurš darbu turpina vēl šobaltdien, bet jau kā Pašvaldības aģentūra „Līgatnes pilsētas sociālās aprūpes centrs” ar 23 vietām. Blakus papīrfabrikas sētai Vilhelms Mencendorfs 1901.gadā uzcēla par saviem personīgiem līdzekļiem dzemdību iestādi „Wilhelma”; tā tika aprīkota ar vismodernākajām higiēnas prasībām atbilstošām iekārtām un tika uzdāvināta Līgatnes papīrfabrikai. To paplašināja 1907.gadā. Šajā dzemdību namā vienlaikus varēja uzturēties 6 nedēļnieces un saņemt turpat dzīvojošas pieredzējušas vecmātes visrūpīgāko kopšanu un palīdzību. Dzemdību iestāde šajā ēkā darbojās līdz 2.pasaules karam, pēc tam to pārcēla uz Līgatnes slimnīcu. 1948.gadā šajā ēkā dzīvoja Domeniks Logins. Visu laiku kopš dzemdību mājas uzcelšanas tur strādāja viena vecmāte Ceipa Julianna, kura ir palīdzējusi nākt pasaulē ap 3000 līgatniešu. Interesants veco ļaužu stāstījums, ka dzemdību mājas karoga mastā uzvilkts zils karogs, ja piedzima dēls, bet rozā, - ja meita, lai visi fabrikas ļaudis var redzēt, kas ir papildinājis laimīgo ģimeni. Līgatniešu labā atmiņā arvien paliks gan Līgatnes slimnīca, gan dzemdību māja, gan sociālās aprūpes centrs. Līgatnes viesu skatus priecē skaistā, labi sakoptā, sarkano ķieģeļu māja kalniņā, kas tur redzama jau 113 gadus. Materiālu sagatavoja Rasma Vanaga (1943), gide, novadpētniece 09.11.2010. Tel. 64153434, 26360835. FOTO: no Līgatnes novada domes arhīva http://www.ligatne.lv/jaunumi/ligatnes-slimnicas-vestures-likloci http://labavide.lv/categories/2-Foto-reportazas/posts/60-Gaujas-NP-dabas-takas-Parceltuve-Ligatne-

3 komentāri:

  1. PIEPRASIET AIZDEVUMU

    Es esmu Clinton Brown, privātā naudas aizdevējs, kas piedāvā visu veidu aizdevumus visā pasaulē ar tādu pašu dienu apstiprinājumu, es piedāvāju visu veidu aizdevumus ar 3% vienotu procentu likmi. Mana aizdevuma programma ir vienkārša un ātra, un mans kredīts ir 100% garantēts, lūdzu, atgriezieties pie manis, ja jūs interesē.

    Paldies

    E-pasts: capitalfundings3@gmail.com

    Numurs: +1 951-356-1777

    Ar cieņu.
    Mr Clinton Brown

    AtbildētDzēst
  2. PIEPRASIET AIZDEVUMU

    Es esmu Clinton Brown, privātā naudas aizdevējs, kas piedāvā visu veidu aizdevumus visā pasaulē ar tādu pašu dienu apstiprinājumu, es piedāvāju visu veidu aizdevumus ar 3% vienotu procentu likmi. Mana aizdevuma programma ir vienkārša un ātra, un mans kredīts ir 100% garantēts, lūdzu, atgriezieties pie manis, ja jūs interesē.

    Paldies

    E-pasts: capitalfundings3@gmail.com

    Numurs: +1 951-356-1777

    Ar cieņu.
    Mr Clinton Brown

    AtbildētDzēst
  3. PIEPRASIET AIZDEVUMU

    Es esmu Clinton Brown, privātā naudas aizdevējs, kas piedāvā visu veidu aizdevumus visā pasaulē ar tādu pašu dienu apstiprinājumu, es piedāvāju visu veidu aizdevumus ar 3% vienotu procentu likmi. Mana aizdevuma programma ir vienkārša un ātra, un mans kredīts ir 100% garantēts, lūdzu, atgriezieties pie manis, ja jūs interesē.

    Paldies

    E-pasts: capitalfundings3@gmail.com

    Numurs: +1 951-356-1777

    Ar cieņu.
    Mr Clinton Brown

    AtbildētDzēst